Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

De Vagus-zenuw en je welbevinden

06-05-2018 10:41
Geplaatst in Wetenswaardigheden door LN

 

eer

 

De vagus zenuw en het helend vermogen van Sudarshan Kriya

 

Wat is de Vagus-zenuw eigenlijk?

De Vagus zenuw (Nervus Vagus) is niet alleen een schakel tussen onze twee fysieke zenuwstelsels (het centrale en het autonome) maar ook tussen ons bewustzijn en onderbewustzijn. De zenuw fungeert als een brug tussen ons fysieke en mentale lichaam. Waarschijnlijk heb je, net als 99% van de bevolking, nog nooit gehoord van de Nervus Vagus. Toch is deze zenuw grotendeels verantwoordelijk voor ons gevoel van welbevinden en geluk.

Onderzoek heeft uitgewezen dat een goed werkende Vagus zenuw essentieel is bij het ondervinden van empathie en sociale betrokkenheid en bij het vermogen om te observeren en signaleren en vervolgens bij het nemen van moeilijke beslissingen. Testen lieten zien dat mensen met een verminderde Vagus-zenuwwerking vaak leden aan depressies, paniekstoornissen, post-traumatische stressstoornissen, een geïrriteerde darmwerking, onrustgevoelens en stemmingswisselingen, fibromiealgie, vroege Alzheimer en obesitas.

 

De zenuwstelsels

De mens heeft een centraal en een autonoom zenuwstelsel.

Het centraal zenuwstelsel regel het fysieke bewustzijn en de bewegingen in het lichaam.

Het autonoom zenuwstelsel regelt alle zaken die automatisch in het lichaam plaatsvinden. Dit autonoom zenuwstelsel is verdeeld in een parasympatisch, een sympatisch en een enterisch zenuwstelsel. 

  • Parasympatisch zenuwstelsel: zorgt voor veel van onze funkties tijdens rust, zoals het verlagen van de hartslag.
  • Sympatisch zenuwstelsel: zorgt o.a. voor de “vlucht-of-vecht”- reactie van het lichaam bij dreigend gevaar.
  • Enterisch zenuwstelsel: regelt het onderbewustzijn en zorgt o.a. voor het hongersignaal.

Als je bedenkt dat 90-95% van onze gedachten ontstaan in ons onderbewustzijn, en dat het enterische zenuwstelsel het onderbewustzijn regelt, dan is het geen verrassing dat dit zenuwstelsel grotendeels verantwoordelijk is voor het signaal voor productie van serotonine (het "gelukshormoon") in ons lichaam.

 

Het ontwikkelen van een automatische gewoonte

Het centraal zenuwstelsel wordt geregeld vanuit het brein, terwijl het enterisch zenuwstelsel geregeld wordt vanuit  je Solar Plexus (in de buik). De dagelijkse dingen die je “uit gewoonte” doet en waarbij je niet meer na hoeft te denken worden geregeld door het enterische zenuwstelsel. De Vagus zenuw fungeert als een brug tussen deze het centrale en het enterische zenuwstelsel.

Ons bewustzijn wil dat ons brein zich niet bezig hoeft te houden met triviale dingen zodat het zich kan richten op de meer belangrijke taken. Als we dingen leren (d.m.v. het bewustzijn), zoals bijvoorbeeld het strikken van schoenveters, dan zou het veel te veel van ons brein vergen als dit zich hier dagelijks mee bezig zou moeten houden. Zodra we door middel van ons bewustzijn iets geleerd hebben, dan wordt dit geleerde vervolgens overgenomen door onze automatische piloot (het onderbewustzijn).

Als een atleet “in de zone” traint en daarmee telkens weer bijna perfecte resultaten behaalt, dan komt dit omdat hij bijna onbewust handelt zoals hij het al tientallen keren eerder gedaan heeft. Hij hoeft hier niet verder over na te denken.

En als je iets instinctief aanvoelt (het zogenaamde “buikgevoel”) dan komt dit gevoel (onderbewustzijn; enterisch zenuwstelsel) ook daadwerkelijk vanuit je Solar Plexus, je buik.

 

Waarom lachen een goed medicijn is

De mens heeft twee uitlaatkleppen waarvan men zegt dat ze therapeutisch werken: lachen en huilen. Er is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan dat erop wijst dat lachen en huilen beiden erg goed voor onze gezondheid zijn. Bij onderzoek naar de Vagus zenuw kwam men tot de conclusie dat lachen en huilen de gezondheid bevorderen omdat ze beiden deze zenuw stimuleren en prikkelen.

Maar je hoeft gelukkig niet altijd te lachen of te huilen om een goed werkende vagus zenuw te ontwikkelen. Er bestaat ook een krachtige ademhalingstechniek die deze zenuw stimuleert, Sudarshan Kriya genoemd. Wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat de Sudarshan Kriya (samen met het beoefenen van yoga asanas, pranayama’s zoals bijvoorbeeld Nadi Shodhana en meditatie) erg effectief is om de vagus zenuw te prikkelen en dit vitale energiekanaal te openen. In het Sanskriet betekent Sudarshan “de juiste zienswijze” en Kriya “reinigingsproces”. Sudarshan Kriya is een ritmische ademhalingstechniek die erom bekend staat dat ze grote veranderingen teweeg kan brengen bij degene die deze techniek beoefent.

Het is wetenschappelijk bewezen dat de Sudarshan Kriya helpt bij het verminderen van symptomen van post traumatische stress stoornissen, bij verslavingen, het verlagen van de cortisolspiegel (het menselijk stresshormoon), het verlagen van het cholesterolniveau, het verbeteren van slaappatronen en in het algemeen bij het bevorderen van het gevoel van welbehagen en zielerust. Lees meer over dit wetenschappelijk onderzoek

Van alle functies van het autonome zenuwstelsel is de ademhaling de enige die we met ons bewustzijn kunnen sturen door heel bewust een ander ademhalingsritme aan te nemen. Op die manier kun je je hele systeem als het ware “resetten”.

De ayurvedisch specialisten van Sri Sri Ayurveda bevelen Sudarshan Kriya vaak aan: je kunt deze techniek leren door het volgen van het Happiness programma van de Stichting Art of Living Nederland.  Lees meer over het Happiness Programma

 

Over zelfvernietigende mentale gewoontes

Zoals gezegd worden gewoontes gevormd doordat bewuste handelingen worden omgezet in onbewuste handelingen, om ons brein te ontlasten (zoals bij het strikken van een schoenveter). Mentale gewoontes en gedachten die in ons bewustzijn gevormd worden kunnen op dezelfde manier worden omgevormd in onbewuste (negatieve) gewoontes en gedachten.

Veel mensen hebben onbewust zelfvernietigende gewoontes en gedachten. Enkele voorbeelden: schuldgevoelens, lamlendigheid, het aannemen van een slachtofferrol, klagen, defensief gedrag enzovoort. Het is belangrijk om je te realiseren dat veel van deze gedachtenpatronen zich vastgezet hebben in je onderbewustzijn en zodoende een automatisme worden. Als we deze gewoontes en gedachten niet bewust bestrijden, dan zullen ze ons leven kunnen verzieken. 

Want ook al werkt je Vagus zenuw weer optimaal (door bijvoorbeeld het beoefenen van Sudarshan Kriya), de negatieve gewoontes die je gedurende jaren hebt ontwikkeld zullen niet op stel en sprong verdwijnen. Je zult je bij iedere negatieve gewoonte of gedachte bewust moeten worden van het bestaan ervan. Alleen dan kun je inzien dat je deze gewoonte of gedachte niet (meer) nodig hebt en zal hij op den duur verdwijnen uit je onderbewustzijn.

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Labels: