Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Weetje: ijzeropname uit spinazie

28-04-2017 10:41
Geplaatst in Wetenswaardigheden door EP

 

 

Een eenvoudige tip om ijzer maximaal op te nemen

Waarom kan het lichaam het ijzer in spinazie niet gemakkelijk opnemen? De meeste mensen denken dat het eten van spinazie de beste manier is om een ijzertekort op te lossen, maar het ijzer in spinazie wordt niet zo gemakkelijk door het lichaam opgenomen.

De biologische beschikbaarheid van ijzer hangt af van het soort ijzer. Er zijn twee soorten ijzer: heemijzer en non-heemijzer.

Heemijzer, een vorm van ijzer die afkomstig is van dierlijke producten, wordt relatief gemakkelijk in het lichaam opgenomen. Non-heemijzer is afkomstig van plantaardige producten zoals groenten en granen, maar ook ca. 60 procent van het ijzer uit vlees valt hieronder. Dit non-heemijzer wordt minder gemakkelijk opgenomen.

  

Hoe de ijzeropname kan worden verbeterd

De mate waarin non-heemijzer kan worden opgenomen hangt af van bepaalde voedingsstoffen, waarbij sommige voedingsstoffen de opname verhogen terwijl andere de opname juist tegenhouden.

Vitamine C is een stof die de ijzeropname verhoogt omdat het een verbinding aangaat met het ijzer en voorkomt dat er andere onoplosbare of niet-absorbeerbare verbindingen worden gevormd. Het helpt ook om het ijzer om te zetten in een absorbeerbare vorm.

De beste manier om ijzeropname te maximaliseren is om wat vers citroensap uit te persen en aan de spinazie toe te voegen, of wat sap van citrusvruchten bij de maaltijd te drinken.

Een vitamin C supplement nemen helpt ook voor een betere ijzeropname. Als je een ijzersupplement neemt, drink daar dan wat vers sinaasappelsap bij.

 

Voeding die ijzeropname bemoeilijkt

Er zijn verschillende voedingsstoffen die ijzeropname tegenhouden, dus probeer deze te vermijden rond etenstijd.

Thee en koffie bevatten polyfenolen en fytaten, die de absorptie van non-heemijzer terugbrengen met 50-60 procent. Onderzoek heeft aangetoond dat je thee en koffie best een uur voor de maaltijd kunt drinken, maar niet een uur erna omdat je lichaam dan nog bezig is met het opnemen van ijzer. Aanbevolen wordt daarom om na een maaltijd zeker twee uur te wachten.

Andere stoffen als calcium, oxalaat, fosfaat, koper, magnesium, cadmium en mangaan bemoeilijken ook de opname van ijzer. Het beste is om dit ook minimaal twee uur na het eten in te nemen.

 

 

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Labels: