Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Afvallen? Dat doe je het beste zo

29-12-2016 11:34
Geplaatst in Wetenswaardigheden door LP/AOL

 

 

Geef je stofwisseling een boost

Afvallen: voor velen een nachtmerrie: je kunt natuurlijk intensief gaan trainen, een crash dieet volgen of dieetpillen slikken. Snel afvallen is verleidelijk, maar het is beter om het goed en geleidelijk te doen want die snelle methodes doen vaak meer kwaad dan goed.

Heel belangrijk bij een goed afvalprogramma is het verhogen van de stofwisseling. Uiteraard moet je je eetpatroon onder de loep nemen en waarschijnlijk ook veranderen, maar het versnellen van de stofwisseling kan enorm helpen bij succesvol afvallen.

Hoe doe je dat, zorgen voor een snellere stofwisseling?

  

Cardio Training

Zet je wekker wat vroeger, trek je trainingsschoenen aan en ren!

Zeker niet gemakkelijk als je normaal gesproken liever op de bank zit in plaats van te bewegen, maar als je gewicht wil verliezen zul je toch echt een cardio-training in je levenspatroon moeten inpassen. Dit helpt enorm om extra caloriën te verbranden. Doe eerst een paar oefeningen om de spieren los te maken en begin met 20 minuten cardio-training per dag, waarbij je afwisselend rent en jogt (interval-training). Voer het rennen en ook de tijdsduur van je training geleidelijk op. Je zult er de hele dag plezier van hebben want je krijgt meer energie. Als rennen niet je ding is, dan zoek je een andere cardio training uit.

 

Krachttraining

Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt en spieren ontwikkelt. Het verlaagt je bloeddruk en je krijgt er sterkere botten van. Daarnaast is krachttraining ook heel goed voor het afvallen: de ontwikkeling van spierweefsel zorgt ervoor dat je sneller vet verliest, omdat spieren in rust meer calorieën verbranden dan vetweefsel. Maak tijd voor 30 tot 40 minuten krachttraining per dag en je stofwisseling blijft nog urenlang op hoog pijl. Je lichaam wordt soepel en slank en het zal je motiveren om gezond te blijven eten.

 

Hoe doe ik dat?

 Op internet vindt je vele voorbeelden van cardio-training en krachttraining. Zoek wat bij je past en leg de lat niet te hoog maar zeker ook niet te laag. Bedenk: beginnen is de moeilijkste stap. Of nog beter: ga naar een goede sportschool in de buurt en laat je adviseren. Vaak kun je gratis een proefles volgen voordat je een abonnement afsluit. En gebruik dat abonnement daarna dan ook. Ondanks wat velen blijkbaar denken word je niet fitter en val je niet af van alleen de aanschaf van een abonnement.

 

Yoga

Je denkt bij yoga misschien alleen aan een paar gracieuze houdingen, maar echt: yoga kan je helpen de stofwisseling te verhogen. Dit komt doordat yoga-oefeningen de spieren versterken en verstevigen. 

Voor informatie over Sri Sri Yoga in Nederland klik hier 

Meditatie

De geest is sterker dan het lichaam. Dat blijkt wel uit het feit dat je geest ervoor zorgt dat je doorgaat, zelfs als je lichaam moe is. Meditatie zorgt ervoor dat de de geest gezond blijft. Door meditatie wordt je je beter bewust van alles en kun je je beter concentreren op je doel. Het helpt je je einddoel voor ogen te zien: een slankere versie van jezelf. En doordat je je doel zo helder vóór je ziet, zul je de weg ernaar toe ook gemakkelijker vinden. Maak er een gewoonte van om dagelijks te mediteren en je zult zien dat het helpt. 

Voor informatie over de Art of Meditation cursus klik hier

 

Eat Light, Eat Right, Eat Often

Er zijn dieetadviezen te over en vaak spreken ze elkaar tegen. Wat zonder twijfel een goed advies is: eet meer groenten. Groenten liggen niet zwaar op de maag, ze bevatten weinig vet en zijn licht verteerbaar. Dat houdt de stofwisseling op een hoog peil.

Een ander goed advies is om wat vaker te eten, en dan in kleinere porties. Dit zorgt ervoor dat je je gedurende de dag minder hongerig voelt. Het voorkomt de greep in de koektrommel of het graaien naar de chips.

Eet voornamelijk lichte gerechten en zorg dat je precies weet wat er in je voeding zit: lees de bijsluiters. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen: daar zit vaak veel vet en suiker in. Verse levensmiddelen zijn de beste keuze: je vind ze bij de groentenboer of op de groenten- en fruitafdeling van je supermarkt (kies bij voorkeur biologisch).

 

Tot slot

Denk eraan dat je de overtollige kilo's niet niet in één dag erbij gekregen hebt, en dat je ze er dus ook niet in één dag eraf krijgt. Mocht je toch een keertje de fout in gaan, wanhoop dan niet en stop niet met je afvalpoging. Het gaat erom dat je je levensstijl verandert en dat gebeurt met vallen en opstaan, en zeker niet in één dag.

Onthoud dat je lichaam een weerspiegeling is van je geest. Als je je geestelijk goed voelt, zal dit ook ten goede komen aan je lichaam. En andersom: als je lichaam in een goede conditie is, zal je je geestelijk beter voelen.

 

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.