Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Granaatappel

08-12-2017 10:41
Geplaatst in Wetenswaardigheden door EP

 

 

Eén granaatappel helpt bij honderd ziektes

Granaatappels zijn goed voor de gezondheid: ze bevatten veel voedingsstoffen en zijn een rijke bron van krachtige anti-oxidanten. Granaatappels zorgen voor balans in de drie dosha’s.

Ayurveda beschouwt granaatappels al eeuwenlang als een natuurlijke bron van kracht: in India worden ze gezien als wonderfruit.

Een bekend Indiaas gezegde is dan ook: “Eén granaatappel helpt bij honderd ziektes.”

 

Eigenschappen

Steeds meer mensen gebruiken dagelijks granaatappels vanwege de vele goede eigenschappen voor lichaam en geest. Ze zitten boordevol anti-oxidanten en er wordt dan ook beweerd dat ze een goede uitwerking hebben bij sommige kankersoorten zoals darmkanker, prostaatkanker en borstkanker.

Het maakt verschil welke soort granaatappel je neemt, want de goede eigenschappen ervan hangen af van de zoetheid. Er zijn 3 categorieën met elk verschillende eigenschappen:

 

Zoete granaatappel

  • Zorgt voor een balans in de tridosha’s (Vata, Pitta, Kapha). Dit komt zelden voor: slechts een paar fruitsoorten hebben dit effect, waaronder bijvoorbeeld Amla-fruit
  • Te gebruiken bij koorts. Door de vele anti-oxidanten en fytochemicaliën sterk in de strijd tegen vrije radicalen die infecties en ziektes kunnen bevorderen
  • Werkt dorstlessend en helpt bij het voorkomen van brandend maagzuur
  • Heeft een ontstekingsremmende werking waardoor keelpijn wordt tegengegaan en een reinigende werking op mondholte, keel, slokdarm en maag ontstaat
  • Natuurlijk afrodisiacum – verbetering van de kwaliteit van sperma. Bij dagelijkse inname gedurende 15 tot 20 dagen kan het zorgen voor een verhoging van sexuele lustgevoelens. Goede werking op de bloedsomloop (bij erectiestoornissen). Bij regelmatige inname kan het oestrogeengehalte op pijl blijven en ondersteunt het de vermindering van menstruatiepijn
  • Zeer licht verteerbaar
  • Heeft een adstringente (samentrekkende) licht bittere smaak die kan helpen bij diarree en darmproblemen. Goed voor de spijsvertering door de vele enzymen. De vezels zorgen voor een goede darmperistaltiek. Het wordt gebruikt bij diarree en dystenterie.
  • Er wordt gezegd dat het de intelligentie bevordert en het immuunsysteem en lichaamskracht versterkt
  • Goede anti-oxidante eigenschappen: er wordt gezegd dat het hartaanvallen en beroertes kan helpen verminderen. Door de vele vitamines en enzymen kan het helpen afzetting van cholesterol tegen te gaan waardoor het gehalte aan slecht cholesterol (LDL) verlaagd en het gehalte aan goed cholesterol (HDL) verhoogd wordt. Werkt op natuurlijke basis op de manier van aspirine (hart)

 

Zoetzure granaatappel

  • Helpt bij het versterken van de spijsvertering door de vele enzymen
  • Verbetert de smaak van het eten
  • Bij anorexia
  • Heeft een licht Pitta-verhogende werking

 

Zure granaatappel

  • Pitta-verhogend
  • Zorgt voor evenwicht in Kapha en Vata
  • Bij reumatische artritis

 

Bijwerkingen van granaatappel

Kijk uit als je last hebt van constipatie, want in sommige gevallen kan granaatappel de verstopping verergeren.

 

Voedingswaarde

Granaatappel bevat nagenoeg geen vet, heeft een laag suikergehalte en weinig calorieën. Het bevat veel vezels, vitamines en mineralen.

De voedingswaarden in 100 gram granaatappel: vet (0.3 gram), vezels (0.6 gm), suikers (16.57 gm), koolhydraten (17.17 gm), energie (70 K cal), niacine (0.3mg), riboflavine (0.063 mg), thiamine (0.03 mg), proteine (0.95 gm), ijzer (0.3 mg), calcium (3 mg), vitamine C (6.1 mg), foliumzuur (6mg), vitamine B6 (0.105 mg), vitamine B5 (0.596 mg), zink (0.12 mg), kalium (259 mg), fosfor (8 mg) en magnesium (3 mg).

 

Granaatappelsap

Halveer de granaatappels en pers ze uit zoals sinaasappels, of gebruik een slowjuicer. Kijk uit voor vlekken op je kleding want die zijn bijna niet meer te verwijderen. Zorg dat je een halve liter sap overhoudt, en voeg er een klein scheutje citroensap en een dun schijfje gember aan toe. Vul in glazen en je portie gezondheid is klaar!

 

Granaatappelpitten

Wil je de pitjes gebruiken, dan kun je de granaatappel in twee helften verdelen. Houd een helft met de snijkant naar beneden boven een kom. Tik met bijvoorbeeld een houten pollepel op de granaatappel zodat de pitjes eruit vallen. Of je snijdt de granaatappel van boven naar beneden in kwarten, buig de partjes schil naar buiten en laat de pitjes eruit vallen. De witte vliezen die tussen de pitjes zitten moet je niet gebruiken want die zijn niet lekker.

Granaatappelpitjes zijn lekker in (fruit)salades, in couscous, als garnering bij toetjes of als gezonde snack.

 

Wat zegt de moderne wetenschap van granaatappel?

Door de rijke bron van anti-oxidanten wordt granaatappel niet meer alleen binnen de ayurveda gezien als beschermend voor de gezondheid van het hart. Modern onderzoek lijkt in dezelfde richting te wijzen en we verwachten dan ook nog veel goeds over de heilzame eigenschappen van granaatappel te horen in de toekomst. Zoals wel vaker het geval is zijn deze eigenschappen al duizenden jaren bekend binnen de ayurveda.

Labels: