Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Kapha seizoen in balans

19-12-2018 17:41
Geplaatst in Tips door DB

 

Leven in het kapha seizoen

Met de winterzonnewende op 21 december begint het kaphaseizoen. Wil je de invloed van dit seizoen op je lichaam en geest beperken? Lees dan deze blog.

Laat je niet vangen door koude en vocht

Het kapha-seizoen duurt tot het einde van de lente en wordt – net als de kapha-dosha - gekenmerkt door koude, vochtigheid, traagheid en een algemeen zwaardere energie dan in de overige seizoenen. Als je een kapha-constitutie of onbalans hebt (met relatief veel aarde en water), ervaar je over het algemeen een groter effect van deze periode op je lichaam en geest dan wanneer je constitutie bijvoorbeeld veel pitta (vuur) bevat. Zo wordt je lichaam in deze tijd ‘vanzelf’ wat zwaarder en heb je misschien wat meer last van verkoudheden en slijm. Ook mensen met een vata-constitutie (lucht en ether) ervaren het effect van deze periode, omdat de koude die eigen is aan deze constitutie door het winterseizoen versterkt wordt.

Volg een kapha-balancerende leefstijl

Hieronder vind je enkele tips om je in balans te blijven.

  • Eet (liefst biologische), lokale seizoensgroenten en -fruit. Deze voeden je lichaam en geest het beste.
  • Bij een kapha-constitutie: eet kapha-balancerende voeding: eet minder en vermijd zoete, zure en zoute smaken en koude en zware maaltijden. Ook brood, crackers, cornflakes en popcorn worden als koude voeding gezien. Pikante, wrange en bittere smaken houden kapha in balans.
  • Bij een vata-constitutie: eet vata-balancerende voeding: vermijd de pikante, bittere en wrange smaken en eet geen koude maaltijden. Drink voldoende warme dranken en gebruik goede vetten als ghee en biologische olijfolie om uitdroging te voorkomen. Wat zwaardere maaltijden zoals stoofpotjes zullen je goed doen.
  • Gebruik je grootste maaltijd rond het middaguur, als je spijsverteringsvuur het sterkst is.
  • Gebruik verwarmende kruiden in je voeding: gestoofde appeltjes met kaneel, havermout met kaneel, warme maaltijden met bruin mosterdzaad, komijnzaad en korianderzaad, gemberthee, honing.
  • Wrijf je lichaam elke ochtend in met warme sesamolie. Deze verwarmt je lichaam, hydrateert je huid en zorgt ervoor dat de koude en wind minder in je lichaam kunnen binnendringen. Bovendien werkt een dagelijkse zelfmassage (abhyanga) stress-verminderend.
  • Zorg elke dag voor voldoende beweging: een half uur buiten wandelen in een stevig tempo verfrist je geest en stimuleert je lichaam.
  • Kies kleding in warme kleuren als rood en oranje, om de grijze dagen op te fleuren.
  • Draag een muts of pet als je naar buiten gaat; je verliest zeer veel lichaamswarmte door je hoofd.

Wil je meer tips of heb je vragen over je eigen constitutie? Maak dan eens een afspraak met een van onze ayurvedisch specialisten.

 

Disclaimer

Onze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities en therapieën. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Labels: