Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Nadi Shodhana ademhaling

25-05-2016 11:34
Geplaatst in Yoga en ademtechnieken door LP

 

 

Deze neus-ademhalingstechniek, ook bekend als Anulon Vilom Pranayama, komt oorspronkelijk uit India (nadi = energiekanaal; shodhan = reinigen; pranayama = ademhalingstechniek). Ze helpt blokkades in de energiekanalen in je lichaam op te heffen zodat je geest tot rust komt. Je hoeft de techniek maar enkele minuten te beoefenen en je zult het verschil merken: opgebouwde spanning en vermoeidheid zullen verdwijnen en je voelt je weer kalm.

Hoe beoefen je Nadi Shodhan Pranayama?

  • Ga comfortabel zitten met een glimlach op je gezicht, met rechte rug en ontspannen schouders. Sluit je ogen.
  • Leg je linkerhand op je linkerknie met de handpalm naar boven, of raak met je duim lichtjes je wijsvinger aan (Chin Mudra).
  • Plaats de toppen van je rechter wijsvinger en middelvinger zonder druk tussen je wenkbrauwen, de toppen van ringvinger en pink op je linker neusvleugel en de duim op je rechter neusvleugel. Je gebruikt je ringvinger en pink om je linker neusgat te openen of sluiten en de duim voor je rechter neusgat.
  • Druk met je duim op je rechter neusvleugel zodat het rechterneusgat sluit. Adem rustig uit door je linker neusgat.
  • Adem nu in door je linker neusgat en druk met je ringvinger en pink zachtjes op je linker neusvleugel zodat je linker neusgat sluit. Hef je duim op van je rechter neusgat en adem uit door je rechter neusgat.
  • Adem in door je rechter neusgat en adem uit door je linker. Je hebt nu een ronde Nadi Shodhan Pranayama gedaan.
  • Doe dit vervolgens nog 9 keer door afwisselend te ademen door een van beide neusgaten. Denk eraan om na elke uitademing weer in te ademen door hetzelfde neusgat. Houd je ogen gesloten en ga door met de ademhaling waarbij je ervoor zorgt dat je op een natuurlijke manier ademt: niets forceren dus (geen Ujjayi-ademhaling gebruiken).

Nadi Shodhan pranayama helpt je geest te ontspannen en voor te bereiden op eventuele meditatie. Mocht je je door de Nadi Shodhan pranayama suf voelen of gaan gapen, controleer dan de duur van inademing en uitademing: je uitademing zou langer moeten duren dan je inademing. Het is niet de bedoeling dat je duizelig wordt: let erop dat je op een natuurlijke manier in- en uitademt, zonder kracht of moeite.

De voordelen van Nadi Shodhan Pranayama

  • Werkt kalmerend op je geest en helpt je te focussen.
  • Onze geest heeft de neiging aan het verleden of de toekomst te denken. Nadi Shodhan Pranayama helpt je te focussen op het heden.
  • Werkt therapeutisch bij de meeste ademhalingsproblemen.
  • Bouwt stress af in lichaam en geest en helpt je te ontspannen.
  • Helpt om de linker- en rechter hersenhelft te laten samenwerken en zodoende de rationele en emotionele kant van je persoonlijkheid in balans te brengen.
  • Helpt om blokkades in de energiekanalen in je lichaam op te heffen zodat er een goede doorstroming van prana in je lichaam komt.
  • Helpt je lichaamstemperatuur stabiel te houden.

Je kunt deze ademhaling 2 tot 3 keer per dag beoefenen op een lege maag.

Voor een demonstratie van Nadi Shodhan Pranayama, klik hier

 

 

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.