Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Obesitas, wat kun je eraan doen?

29-12-2016 11:38
Geplaatst in Wetenswaardigheden door AOL

 

 

Wat te doen bij obesitas?

Als je gewicht meer dan 20% hoger is dan het normaalgewicht dan wordt er gesproken van obesitas. Bij obesitas is het percentage lichaamsvet zo hoog dat het een negatief effect op de gezondheid kan hebben. Als je Body Mass Index (BMI) tussen de 25 en 29.9 is dan spreken we van overgewicht. Bij een BMI van 30 of meer is er sprake van obesitas. 

  

Wat is dat: Body Mass Index (BMI)?

De Body Mass Index (BMI) wordt bepaald door je gewicht en je lengte. Dit wordt beschouwd als een goede manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt, maar de hoeveelheid lichaamsvet wordt hierbij niet gemeten. Soms kan de BMI berekening misleidend zijn. Een bodybuilder heeft een hoog lichaamsgewicht door de grote spiermassa, maar weinig vet. Een onsportief iemand kan een lagere BMI hebben dan een bodybuilder maar heeft meer lichaamsvet. Als je ouder dan 70 of jonger dan 2 jaar bent, kleiner dan 1.58 meter of groter dan 1.90 meter bent, een grote spiermassa hebt, een andere lichaamsbouw hebt (bijvoorbeeld Aziatisch) of als je zwanger bent, dan is de BMI-meting niet geschikt voor je. Over het algemeen kan de BMI-meting echter een goed beeld geven van de gewichtscategorie.

 

BMI formule: Gewicht in kilogram / (Lengte in meter * Lengte in meter)

Centimeters zet je om in meters door te delen door honderd. Gram zet je om in kilogram door te delen door duizend.

Een voorbeeld: Lengte in centimeters is 164. Gewicht in kilogram is 64. 164 centimeter is gelijk aan 1,64 meter. In de formule zet je dan: 64 / (1.64*1.64). Hieruit komt afgerond op 1 decimaal 23,8. 

  • Ondergewicht: 18,5
  • Gezond gewicht: 18,5 tot 25
  • Overgewicht 25 tot 30
  • Obesitas 30 tot 35
  • Extreme obesitas: 35 en meer

Waardoor ontstaat obesitas?

1. Het nuttigen van teveel calorierijke voeding

Tegenwoordig eten we veel meer calorieën dan we verbruiken. Dit was al langer het geval in de ontwikkelde landen, maar het is nu een wereldwijde trend geworden. Ondanks de miljoenen die besteed worden aan voorlichting over gezonde voeding blijft de meerderheid van ons te veel eten. 

Je zou denken dat het teveel genuttigde aantal calorieën voornamelijk uit vet bestaat, maar dat is niet het geval. De meeste calorieën die we teveel eten komen van koolhydraten, zoals suikers. Met name gezoete dranken hebben flink bijgedragen aan de vermeerderde koolhydraten-inname van de laatste 30 jaren. En de consumptie van fast-food is in die periode verdrievoudigd. 

2. Een onactieve levensstijl

Met de komst van televisie, computers, afstandsbedieningen, wasmachines, vaatwassers en andere moderne apparaten zijn mensen over het algemeen steeds minder gaan bewegen in vergelijking met hun ouders en grootouders. En hoe minder je beweegt, hoe minder calorieën je verbruikt. Maar dit heeft niet alleen gevolgen voor je calorieënverbruik. Beweging zorgt er ook voor dat je hormoonhuishouding optimaal werkt, en dat heeft weer een effect op de spijsvertering. Beweging zorgt ervoor dat het insulinepeil in je bloed stabiel blijft. Een instabiel insulinepeil wordt gezien als een oorzaak voor gewichtstoename. 

3. Niet genoeg slaap 

Het lijkt erop dat als je niet genoeg slaap krijgt de kans op overgewicht en obesitas verdubbelt. Je lichaam maakt dan minder Leptine aan: een hormoon dat de eetlust vermindert.  

4. Andere oorzaken

  • Sommige medicijnen zorgen voor gewichtstoename. 
  • Stoppen met roken kan gewichtstoename veroorzaken, gemiddels 3 tot 4 kg. 
  • Sommige onderzoeken laten zien dat hoe langer je overgewicht houdt, hoe moeilijker het wordt om weer een normaal gewicht te krijgen. Als je normale gewicht toeneemt gaat je lichaam het hogere gewicht volgens die onderzoeken namelijk zien als jouw normale gewicht. 
  • Het obesitas-gen FTO. Mensen met dit gen hebben de neiging meer te eten, hebben een voorkeur voor calorierijke en vette voedingsmiddelen en leiden doorgaans aan obesitas. Ze hebben een hoger verzadigingspunt en hebben daarom meer en langer honger. 

 

Ayurvedische huismiddeltjes 

Ayurveda kent enkele eeuwenoude huismiddeltjes voor het moderne probleem van obesitas. Goed om eens te proberen:

  •  Meng 1 glas water met 10 gram honing en 10 druppels of gembersap (gember raspen en uitknijpen). Drink dit elke morgen.
  • Eet meer appels.
  • Drink 's avonds 1 glas lauwwarm water en eet een licht diner.
  • Eet niet meer na 8 uur 's avonds.
  • Drink water tussen twee maaltijden in of 1.5 uur na een maaltijd.
  • Wandel elke dag 45 minuten tot 1 uur.
  • Sommige yoga- en ademhalingstechnieken kunnen helpen (Padahatasan, Ushtrasan, Vajrasan, Yog nidra, Savasan, Kanistha, Kapalbhati, Anulombvilomb: vraag je yoga-leraar ernaar).

 

Meditation ACD Yog Nidra: koop nu

 

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.