Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Lekker! alternatieve pindaballetjes

23-09-2016 09:20
Geplaatst in Alle recepten Snacks Gebak door LP

 

Pinda’s bevatten grote hoeveelheden vitamine B3, vitamine E en zink en zijn een goede bron van proteïne, anti-oxidanten en essentiële mineralen. Naast 25% eiwit en 14% koolhydraten bevatten ze echter ook veel vetten (waarvan gelukkig slechts 7% verzadigd vet). Het is dus raadzaam niet teveel van deze overheerlijke pindaballetjes achter elkaar te eten. Om het gezond te houden gebruiken we dadels in plaats van suiker.

Ingrediënten

  • 225 gram rauwe pinda's
  • 8 dadels
  • ½ theelepel kardemompoeder
  • 1 eetlepel ghee
  • handje rozijnen

Voor een eventuele coating:

  • kokosrasp of rauwe cacaopoeder

Rooster de pinda’s gedurende enkele minuten in een droge koekenpan en laat ze afkoelen. Als ze afgekoeld zijn maal je ze tot een fijn poeder (in een koffiemolen, blender of keukenmachine). Snijd de dadels in kleine stukjes. Dadels, gemalen pinda's, kardemompoeder en ghee in een pannetje doen en enkele minuten of een laag vuur verwarmen. Tot kamertemperatuur laten afkoelen en kleine balletjes draaien. Duw in elk balletje een of meerdere rozijnen (of meng ze vóór het draaien al door de massa).

Een stevige snack met al het goede van de natuur, en veel beter voor je gezondheid dan de bekende pindarepen die vol suiker zitten. Ook kinderen zijn er dol op.

NB: je kunt variëren door de balletjes door een coating naar keuze te roeren, of aan het mengsel in plaats van rozijnen bijvoorbeeld stukjes pistache of amandel, rauwe chocolade of gedroogd fruit toe te voegen. (Gedroogd fruit is moeilijk te verteren. Je kunt dit voorkomen door het fruit eerst een paar uur te laten weken).