Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Zomer: het seizoen van pitta

12-06-2017 23:50
Geplaatst in Wetenswaardigheden door EP

 

 

Blijf koel tijdens het warme Pitta-seizoen

 

Pitta is een van de drie constituties (dosha's) binnen de ayurveda. Pitta is het element dat de stofwisseling en veranderingen in het lichaam regelt, inclusief de spijsvertering.

Tekenen van een teveel aan Pitta zijn brandend maagzuur, teveel hitte in het lichaam (overmatig transpireren), huiduitslag, acne, een teveel aan maagzuur, maagzweren, vermoeidheid, voortijdig grijs worden, je geïrriteerd voelen en kwaadheid. Dit lijken erg verschillende problemen, maar vanuit ayurvedisch oogpunt bekeken kunnen oplossingen die je Pitta tot rust te brengen veel van deze klachten laten verdwijnen.

Binnen ayurveda draait alles om balans zodat je je je goed voelt en gezond wordt en blijft. Extremen (ongeacht welke) kunnen de onbalans vergroten. Dit kan leiden tot een slechte gezondheid en tot chronische ziektes en zelfs overlijden. Er bestaan eenvoudige oplossingen om Pitta tot rust te brengen. De hitte veroorzaakt dan geen onbalans in je lichaam en geest en je kunt volop genieten van de zomermaanden.

Om ons welzijn en ons gevoel van innerijke balans en harmonie te behouden is het belangrijk te beseffen dat we de extremen in het weer en de seizoenen niet kunnen veranderen We kunnen er echter wel voor zorgen dat we betere keuzes maken in de zorg voor onszelf en onze gezondheid. Ayurveda helpt ons om de goede keuzes te maken:

1. Zorg voor voldoende vocht

Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt door het drinken van water en verfrissende dranken zoals vruchtensap of smoothies. Zorg dat je deze in voorraad en licht gekoeld hebt (niet ijskoud – vermijd grote temperatuurschommelingen). Probeer eens komkommer, meloen, druiven, peren en ander seizoensfruit als je smoothies maakt. Vermijd dranken met caffeïne, alcohol en suikerrijke frisdranken. Kies liever zelfgemaakte limonade of afgekoelde kruidenthee (zoals bijvoorbeeld perpermuntthee).

2. Pitta kalmerende voeding

Om Pitta meer in balans te krijgen moet je voeding met een zoete, bittere of wrange smaak eten. Zoete sappige fruitsoorten, bijvoorbeeld meloen, peer en druiven, groenten zoals broccoli, komkommer en courgette; melkproducten (melk en ghee); en graansoorten zoals rijst zijn prima keuzes. Vermijd zuur voedsel zoals zure room, azijn of ketchup en pittig voedsel. Gebruik verkoelende specerijen zoals munt, venkel, anijs en kardamom. 

3. Vermijd sterk gekruid en heet voedsel

Omdat de zomer het hete Pitta seizoen is zal het eten van scherp en pittig voedsel die hitte alleen maar vergroten; dit zorgt voor een teveel aan Pitta. Je wordt dan als het ware tegelijk van binnen en van buiten verhit. Een te pittige maaltijd is niet goed voor je spijsvertering, zeker als de temperatuur stijgt en het buiten snikheet is.

 4. Zoek de schaduw op

Blijf in de schaduw (of binnenshuis) gedurende het heetste gedeelte van de dag. Blijf niet gedurende een langere tijd in de zon. Als je door je werk veel buiten moet zijn, zorg er dan voor dat je genoeg drinkt en draag een zonnebril en een zonnehoed: alles wat je een beetje schaduw kan verschaffen. Draag dunne, lichte kleding van natuurlijke stoffen zodat je huid kan ademen.

 5. Vermijd grote inspanningen

Geen fitnessextremen! Vermijd sporten waardoor je overmatig gaat transpireren of waarvan je stress of competitiedrang krijgt. Als het tegen de avond koeler wordt en de zon ondergaat, ga dan eens recreatief zwemmen. Relax door het doen van yoga of Tai Chi. Of loop 's morgens vroeg als het nog koel is een blokje om.

6. Gebruik kokosolie

Breng natuurlijke kokosolie aan op de huid als vochtinbrengend en verkoelend middel voordat je gaat douchen. Een zachte massage met deze olie werkt kalmerend en herstellend. Kokosolie is erg verkoelend voor de huid en een goed middel om Pitta weer in balans te krijgen.

 7. Blijf niet te lang op

Weersta de neiging om laat op te blijven, tv te kijken of de computer te gebruiken. Zet die beeldschermen eens wat vaker uit waardoor je je ogen wat rust geeft en zodoende ook rust brengt in je geest. Laat het nieuws eens achterwege en vermijd negatieve en stressvolle berichten die de media vaak lijken te overspoelen.

 8. Ontspan zo veel mogelijk

Stress verhoogt Pitta dus de zomer is een goede tijd om op vakantie te gaan. Geen ingewikkelde reis, maar een eenvoudige trip die zo stressvrij mogelijk is. Rust zo veel mogelijk uit. Als je op vakantie gaat, kies dan voor een plaats met een koeler klimaat. Als je thuis blijft, zorg dan voor ontspannenede bezigheden. Zet electronische apparaten uit en kom weer in contact met andere mensen en met de natuur.

 9. Luister naar natuurgeluiden

Luister naar een CD met natuurgeluiden zoals bijvoorbeeld een stromend beekje of een regenbui. Of luister naar het geluid van de kalme golfslag aan de kust. Deze watergeluiden zorgen ervoor dat je weer aardt en ze werken verfrissend. Speel deze geluiden zodra je je minder kalm of onrustig voelt.

 10. Lach wat vaker!

Lachen en vreugde kunnen erg verkoelend werken op je lichaam. De zomer draait om genieten en lol: vreugde en lachen gaan hand in hand. Open je hart voor vreugde, liefde en alle positieve emoties. Zorg dat je koel blijft met vriendelijk, leuk gezelschap en met veel humor.

 

  

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.

Labels: