Welkom bij Sri Sri Ayurveda!

Goede voeding in de zomer

11-07-2017 09:50
Geplaatst in Wetenswaardigheden door EP

 

 

 

Voeding in de zomermaanden

De voeding die je gebruikt heeft een veel groter effect op de mate waarin je het hoofd koel houdt dan je misschien denkt.

Volgens Ayurveda is voeding die je Pitta (je innerlijk vuur) in balans houdt erg belangrijk om zowel lichamelijk als geestelijk koel te blijven. In het algemeen kun je stellen dat om Pitta in balans te houden je het beste zoete, bittere en wrange voeding kunt gebruiken. En voeding die veel vocht bevat is beter dan drogere voeding.

We geven je enkele tips hoe je eten je kan helpen de hete zomer goed door te komen.

 

Zoete voeding

Zoete voeding is in de zomer goed voor je omdat het het zorgt voor vocht en dit blust je innerlijk vuur (Pitta). Dat betekent uiteraard niet dat je suiker of honing aan al je voeding moet toevoegen of dat je veel bewerkte suikers moet eten. Het is de bedoeling dat je die voeding kiest die al van nature zoet is.

Kies uit het volgende:

  • Rijst
  • Brood
  • Melk
  • Boter en ghee

Ook fruit is een goede bron van gezonde zoete voeding tijdens de hitte. Kies uit het volgende verse, rijpe fruit:

  • Druiven
  • Ananas
  • Watermeloen en andere meloensoorten
  • Kersen
  • Peren
  • Mango

 

Bittere voeding

Pitta-kalmerende groenten zijn vaak bitter van smaak. Bittere voeding heeft drogende eigenschappen en dit is aangenaam tijdens de hitte. Het werkt verkoelend want transpiratievocht, een klam gevoel en het vasthouden van vocht vermindert op deze manier.

Gebruik dus:

  • Broccoli
  • Sperziebonen
  • Boerenkoolbladeren
  • Courgette
  • Asperges

 

Wrange voeding

Wrang voedsel werkt preventief op Pitta. Het heeft net als bittere voeding een drogende werking, maar op een veel hoger niveau: in plaats van de gevolgen van de hitte te bestrijden zorgt bittere voeding ervoor dat je Pitta al bij voorbaat verlaagt.

Probeer deze voeding maar eens:

  • Appel
  • Granaatappel
  • Alle peulvruchten, maar zeker kidneybonen, mungbonen, erwten, adzukibonen, kikkererwten en linzen.
  • Cranberries
  • Artisjokken

 

Kruiden en specerijen

Je kunt bovenstaande voedingsmiddelen wat pittiger maken met Pitta-kalmerende kruiden en specerijen. Gebruik echter zo min mogelijk.

Probeer deze eens:

  • Venkel (lekker bij courgette)
  • Kardamom (aan de rijst toevoegen tijdens het bereiden)

Met mate:

  • Dille (strooi wat verse dille over bonen)
  • Munt (muntblaadjes met een beetje citroensap over watermeloen: heerlijk)
  • Kaneel (strooi een beetje kaneel over peren)
  • Koriander (met wat kokosolie aan je sperziebonen toevoegen)

Gebruik kokosolie of zonnebloemolie tijdens de warme zomermaanden zodat je Pitta laag blijft.

 

Te vermijden voeding

Om meer profijt te hebben van je Pitta-verlagende voedingsschema kun je het beste zout, peper, azijn en knoflook zoveel mogelijk vermijden. Terwijl deze van nature wrang van smaak zijn, verhogen ze toch aanzienlijk de hitte in je lichaam.

Gebruik ook minder groenten met hitteverhogende eigenschappen, zoals tomaten, pepers, radijs, ui en spinazie, en vermijd sterk gezouten voeding.

Gebruik zeker geen hete specerijen zoals gedroogde gember, cayennepeper en mosterdzaad.

Verminder het gebruik van zure levensmiddelen zoals citrusvruchten, yoghurt, karnemelk en zure room.

 

Kleinere porties

Ook heel belangrijk: neem in de zomermaanden kleinere porties.

Je ontbijt zou de grootste maaltijd moeten zijn: zorg dat je genoeg eet om met veel energie de dag door te komen.

’s Avonds eet je de kleinste maaltijd: eet dan vooral verkoelende voeding zoals bijvoorbeeld mungbonen.  

 

Laat nu de hitte maar komen: jij bent er klaar voor!

 

 

 

 

Disclaimer

Deze artikelen hebben tot doel informatie te verschaffen over ayurvedische tradities. Deze informatie is niet bedoeld als diagnose, behandeling, genezing of preventie van welke ziekte dan ook. Als u ernstige, acute of chronische gezondheidsproblemen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.Indien u advies wenst van een ervaren ayurvedisch specialist bel of email dan naar Sri Sri Ayurveda. Neem vooraf contact op met uw huisarts indien u kruiden, supplementen of olie wenst te gebruiken tijdens zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding.